آب مروارید

تاریخ انتشار : | دسته بندی : جراحی ها

آب مرواریدآب مروارید

به کدر شدن عدسی چشم و از بین رفتن شفافیت آن ، که باعث کاهش بینایی و تاری دید می شود آب مروارید یا کاتاراکت گفته می شود. دید چشم ناشی از آب مروارید می تواند خواندن و رانندگی (به ویژه در شب) را دشوارتر کند. آب مروارید شایع ترین علت از دست دادن بینایی در افراد بالای 40 سال است و علت اصلی نابینایی در جهان است.

آب مروارید اغلب به آرامی رشد می کند و در ابتدا مزاحمتی برای بینایی ایجاد نمی کند اما در نهایت و به مرور زمان مشکلات بینایی ایجاد می شود. بینایی  افراد مبتلا به آب مروارید مثل دیدن از پشت شیشه پر از یخ یا در هوای ابری است.

انواع آب مروارید

یکی از انواع آب مروارید ها ، آب مروارید ناشی از افزایش سن و از شایع ترین نوع است . عدسی چشم نیز مانند قسمت های دیگر بدن، در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد و لایه هایی به سطح خارجی آن اضافه می شود . بنابراین با گذشت زمان لنز سخت تر میشود و شفافیت خود را از دست میدهد.

نوع دیگر آن، آب مرواريد ناشي از ساير بيماري‌هاست که در افرادي كه بيماري‌هاي مشخص ديگري مانند بیماری قند( ديابت) دارند ديده مي‌شود. گاهي دلیل بروز آب مرواريد در رابطه با مصرف داروهاي كورتون دار است.

آب مروارید هنگام تولد یا آب مروارید مادرزادی نوع دیگری آن است که برخی از افراد هنگام تولد یا در دوران کودکی به آن می شوند. این نوع از بیماری آب مروارید در نتیجه تماس مادر با عفونت در دوران بارداری ایجاد میشود. همچنین ممکن است علت آن سندرم های ارثی خاص مانند سندرم آلپورت، بیماری فابری و گالاکتوسمی باشد.

علائم و نشانه های آب مروارید

از علائم و نشانه های آب مروارید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• تاری دید
  • افزایش مشکلات دید در شب
  • حساسیت به نور
  • نیاز به نور روشن برای خواندن و فعالیت های دیگر
  • دیدن "هاله" در اطراف چراغ
  • دوبینی
  • تغییرات مکرر در عینک یا لنزهای تماسی
  • محو شدن رنگها

جراحی آب مروارید

تشخیص و درمان آب مروارید

وجود و وسعت آب مرواريد، و همچنين هر گونه مشكل ديگري كه باعث كاهش ديد يا ناراحتي مي شود را معاينه دقيق توسط چشم پزشك ميتواند مشخص كند. در مراحل اوليه آب مرواريد، وضعيت بينايي با استفاده از عينك، عدسي‌هاي بزرگ نما و نورهاي قوي‌تر بهبود مي‌يابد. اما اگر اين روش های درمانی كمك كننده نباشد، جراحي تنها راه درمان است.

جراحی آب مروارید شامل خارج كردن عدسي كدر شده و جايگزيني آن با عدسي مصنوعي است. دارو، قطره، ورزش يا عينك مانع بروز يا بهبود آب مرواريد نمي‌شوند. دوري از نور خورشيد ممكن است به جلوگيري يا كند شدن پيشرفت آب مرواريد كمك كند . جراحی آب مروارید يكي از رايج ترين، بي خطرترين و موثرترين اعمال جراحي چشم به شمار مي‌رود

در مورد اینکه جراحی برای شما مناسب است یا خیر با چشم پزشکتان مشورت نمایید. اغلب چشم پزشکان زمانی جراحی آب مروارید را توصیه می کنند که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده یا فعالیت های معمولی زندگی فرد مانند خواندن یا رانندگی در شب را دچار اختلال نماید درصورت مشاهده‌ی هرگونه تغییر در بینایی، مثل دوبینی‌، دیدن هاله، درد ناگهانی چشم یا سردردهای ناگهانی فورا به چشم پزشک مراجعه کنید